KERABAT MAYA

Thursday 23 September 2010

Syawal bulan bersyukur



Ibadah puasa dilaksanakan dengan penuh kesabaran. Idil Fitri pula disambut dengan penuh kesyukuran. Ertinya Ramadhan bulan bersabar dan Syawal bulan bersyukur. Sabar dan syukur, dua sifat yang menjanjikan kejayaan di dunia dan di Akhirat.

Rasa tawakkal kepada Allah Yang Maha Esa, akan menjauhkan segala kesusahan yang bergelodak dalam jiwa lantaran mengalami berbagai-bagai pengalaman hidup yang pahit dan sulit. Rasa keyakinan bahawa kebaikan akan tiba pasti menambahkan rasa optimis dalam menempuh hidup seterusnya. Namun rasa optimis itu haruslah berteraskan tiang iman yakni sifat sabar.

Apalah ertinya hidup seorang insan itu tanpa ada kesabaran. Tanpa kesabaran, perasaan manusia pada setiap waktu dan ketika bagaikan tidak berpijak di bumi yang nyata kerana sering menerima terpaan angin perubahan yang bertalu-talu dan tiba-tiba. Malah sabarlah yang banyak membezakan sifat antara kemanusiaan dan kebinatangan. Menangani sesuatu masalah tanpa berusaha untuk bersabar dan bertenang adalah sebuah kesilapan yang sangat memalukan.

Jelaslah bahawa kesabaran memainkan peranan yang penting di dalam memelihara rasa optimis dalam diri seseorang yang beriman.

Abu Abbas pernah membuat pengertian "sabar" iaitu: "Sabar ialah kemampuan menahan diri dari perbuatan yang tercela, mengikat lidah dari mengeluarkan kata-kata keluhan serta pada akhirnya menanti lenyapnya kesusahan."

Allah menyebut persoalan sabar ini lebih sembilan puluh ayat di dalam Al Quran. Dalam surah An Nahl ayat 127 Allah berfirman yang maksudnya:

"Bersabarlah (wahai Muhammad) dan tidaklah kesabaranmu itu melainkan semata-mata dengan pertolongan Allah dan janganlah kamu bersedih hati terhadap (kekafiran) mereka dan janganlah kamu bersempit dada terhadap apa yang mereka tipu dayakan."

Dalam hal ini juga Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: "Tiadalah seseorang diberi suatu pemberian yang lebih baik dan lebih luas dari sabar." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabar sesungguhnya mempunyai tiga tingkatan iaitu:

Pertama: Sabar orang awam yakni memaksa diri untuk bersabar. Tahan memikul segala beban kesulitan serta tabah di dalam menerima segala dugaan. Sifat sabar itu adalah untuk Allah.

Kedua: Sabar menderita untuk meringankan beban berat yang dipikulnya dan kerana memang telah menjadi suatu kebiasaan dirinya, maka semua itu akan terasa ringan. Sabar yang demikian merupakan sabar orang yang mencari keredhaan Allah (orang soleh).

Ketiga: Kelazatan yang dirasakan di dalam kesabaran menghadapi segala dugaan. Selalu bergembira dengan ujian yang didatangkan Allah. Inilah sabar yang terhasil dari tuntunan Allah. Sabar begini adalah sabar orang yang sangat hampir dengan Tuhannya (muqarrabin).

Rasulullah SAW pernah bersabda yang maksudnya: "Ya Allah, aku mohon kemantapan hati di dalam menghadapi segala macam persoalan dan kekuatan untuk mengikuti petunjuk." (Riwayat Ahmad, Tirmizi, An Nasai dan Ibnu Hibban)

Tetapi nilai sabar ini tidak ada sekiranya tidak ada rasa syukur dalam diri. Dalam hal ini para hukamak pernah berkata yang maksudnya: "Iman ada dua bahagian. Satu bahagian adalah sabar, sedangkan sebahagian lagi adalah syukur."

Jadi nilai sabar tidak akan sempurna kecuali kalau ia disertai dengan rasa syukur. Apabila rasa syukur telah hilang, maka sabarpun hilang pula dan begitulah sebaliknya.

Apabila seseorang itu secara ikhlas dapat mengakui kepada dirinya sendiri bahawa ia sedang dalam keadaan yang patut disyukuri, maka itu merupakan bukti bahawa ia bahagia dan redha.

Pada saat yang sama, rasa syukur juga merupakan suatu ucapan syukur, yang datang dari lubuk hati yang sedalam-dalamnya, kepada Allah Maha Pencipta dan wajar serta lazimlah rasa yang demikian itu akan disertai pula dengan perbuatan-perbuatan orang yang bersyukur.

Allah menyukai hambaNya yang pandai bersyukur serta mahu mengakui segala kenikmatan yang telah dilimpahkan Allah kepadanya. Malah dalam Al Quran banyak firman-firmanNya yang menjanjikan kerugian bagi orang-orang yang tidak bersyukur. Orang yang tidak bersyukur serupa dengan orang yang telah menerima budi tetapi tidak langsung tahu berterima kasih.

Amirul Mukminin Umar Abdul Aziz, setiap kali dia melangkau pandangan mata hatinya kepada segala kenikmatan yaang telah diberikan oleh Allah kepadanya, maka ia akan mengucapkan doa: "Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari merubah kenikmatan menjadi kekufuran, atau mengkafirinya sesudah mengetahuinya, atau lupa kemudiannya dan tidak bersyukur."

Hamba yang sentiasa pandai bersyukur akan selalu pula bertambah rasa optimisnya, sebab orang yang demikian itu tentulah setiap saat ingat firman Allah yang bermaksud: "Dan ingatlah juga tatkala Tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan tambah nikmat kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmatKu) maka sesungguhnya azabKu amat pedih." (Ibrahim: 7)

Setiap yang dijanjikan Allah adalah sesuatu yang pasti terjadi. Perjanjian Allah tidak pernah termungkir. Tepat dan tidak pernah terlewat atau tercepat walaupun sesaat. Oleh kerana itu, bersyukur sekaligus berharap akan datangnya tambahan nikmat Allah yang luas, yang tiada batasan.

Umpama satu bangunan, sabar dan syukur berperanan sebagai mengutuhkan binaan iman dalam diri. Tanpa sabar, syukur tidak bermakna, tanpa syukur, sabar tidak berharga. Kedua-dua sifat ini perlu ada dalam diri setiap orang yang mengaku beriman.

Sudahkah kita memilikinya sesudah sebulan bermujahadah di bulan Ramadhan?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...