KERABAT MAYA

Thursday 23 September 2010

Dimanakah keistimewaan manusia ?



Kita manusia ini terdiri dari jasad dan roh. Andainya kita terlalu sangat memberi tumpuan kepada memenuhi keperluan jasad maka tiada bezanya kita ini umpama haiwan. Tidak adalah kemuliaan dan keistimewaan manusia kalau sekadar hidup dengan jasad semata. Lebih-lebih lagi jasad itu bersifat lemah.

Lemahnya jasad itu, mudah sangat terdedah kepada kecederaan, sakit, letih, kudis, mengantuk dan sebagainya. Dari jasad itu keluar pula berbagai benda yang menjijikkan seperti peluh, hingus, air liur basi, kahak, najis besar dan kecil. Semuanya tengik dan meloyakan.

Roh pula andainya tidak diasuh dan dididik dengan sebaik mungkin akan mengakibatkan terzahirnya berbagai perlakuan yang jahat. Segala jenis kejahatan dari angkara roh itu membawa kepada kerosakan pada kehidupan manusia, hingga hilang lenyap kebahagiaan, ketenangan, keharmonian dan kesejahteraan. Berganti pula dengan pertelingkahan, permusuhan, saling membenci, berhasad dengki, khianat, zalim, menindas, berbunuhan dan berperang.

Ertinya, jasad itu sendiri kalau tidak diberi penjagaan maka berbagai unsur negatif yang bakal timbul dan keluar daripadanya. Manakala roh juga andainya tidak dididik dan dipimpin lebih-lebih lagi membawa kesan buruk. Kalau begitu dimanakah keistimewaan manusia ?

Semua jenis ibadah yang disyariatkan Allah, sembahyang, puasa, zakat, haji atau amalan-amalan sunat yang lain, bertujuan memperelokkan jasad dan roh melalui terhindar dari penyakit lahir dan batin. Jasad akan bertambah sihat, segar dan kuat.

Roh pula bertambah jernih, bersih suci dan baik. Roh akan cenderung kepada kebaikan dan kesejahteraan. Gabungan dari individu yang sama-sama cenderung kepada kebaikan maka kehidupan bermasyarakat dan bernegara akan lebih terasa indah. Siapa yang tidak inginkan keadaan yang demikian itu. Maka menghayati ibadah (fardhu dan sunat) salah satu jalan tercapainya keinginan tersebut.

Apabila kita membiarkan amal ibadah hanya berlaku secara tradisi , yakni tanpa mengambil pengertian atau hikmat tersirat di sebaliknya, samalah seperti kita tidak mementingkan kesejahteraan hidup. Jasad kita akan mudah dihinggapi berbagai penyakit yang menghilangkan keselesaan diri. Roh pula bersarang dengan berbagai penyakit batin yang juga turut menghilangkan keselesaan diri dan masyarakat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...